Goed onderwijs op Nuborgh College Veluvine
Nuborgh College Veluvine is een kleinschalige school met ongeveer 450 leerlingen. We zijn actief en betrokken op de leerling. We bereiden de leerlingen bij ons voor op de toekomst. De wereld verandert snel. Wij vinden het onderwijs prachtig, omdat wij leerlingen leren met die veranderingen om te gaan door een combinatie van humor en hard werken.
TotaalOnderwijs
Met ons TotaalOnderwijs leiden we leerlingen op tot verantwoordelijke burgers in een democratische maatschappij. TotaalOnderwijs staat voor kwalitatief goed, christelijk onderwijs. Er is veel aandacht voor persoonsontwikkeling. We brengen leerlingen in contact met organisaties en bedrijven buiten de school door middel van (maatschappelijke) stages.
Docenten en leerlingen hebben een gedeelde verantwoordelijkheid. Zo kan een leerling bepalen wat het beste bij hem past om zijn leerdoel te behalen. Leerdoelen worden door de docent geformuleerd, maar de leerling krijgt ook de ruimte om zelf leerdoelen te formuleren. Kortom: leren doen we met elkaar.
Vaardigheden
We vinden het belangrijk dat leerlingen naast vakinhoud ook vaardigheden opdoen. We leren de leerlingen bij ons samenwerken, kritisch denken, plannen, organiseren en zelfstandig werken. We helpen de leerlingen hun probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. De kwaliteiten en talenten van de leerlingen helpen we verder uit te bouwen en we laten de leerlingen ook taken op zich nemen waar ze nog in moeten groeien. We stimuleren hierbij het doorzettingsvermogen van de leerling.
Leerdoeldenken
Op Veluvine krijgen we veel energie van het verbeteren van ons onderwijs. Zo ontwikkelen we lessen waarbij het leerdoel de inhoud van de les bepaalt en niet zozeer de methode. Daardoor kunnen we doelgerichter lesgeven en leerlingen beter voorbereiden op de toekomst.
Leerlingen kunnen leerdoelen op verschillende manieren behalen. Ze kunnen samenwerken, ze kunnen het opzoeken via internet, een boek erbij pakken of luisteren naar de uitleg van een docent. De docent is vooral gericht op het coachen en ondersteunen van de leerlingen. Het werken met leerdoelen vergemakkelijkt het coachen van de leerling. Daarnaast hebben leerlingen, ouders en docenten beter in beeld waar een leerling al goed is en waar nog aan gewerkt moet worden. Het is mooi om te zien dat zowel voor docent als leerling de koers helder is.